سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کد خبر: 252607
۱۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۰:۵۸

سابقه درس خارج به دويست سال گذشته و زمان كاشف الغطا بر مي گردد، افزود: دليل وجود علماي بزرگ، اهميت دادن آنها به دروس سطح بوده است.

استاد خارج حوزه علميه خراسان، در گفت و گو با خبرنگار سرويس استان هاي مركز خبر حوزه، با بیان اینکه طلاب براي رسيدن به مقطع خارج عجله نكنند، افزود: امروزه بسياري از طلاب عجله دارند سريعتر به دروس خارج برسند كه اين امر موجب مي شود به دروس مقدماتي اهميت كمتري داده و پايه تحصيلي قوي‌اي نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین علي علمی اردبیلی، با اشاره به اينكه سابقه درس خارج به دويست سال گذشته و زمان كاشف الغطا بر مي گردد، افزود: دليل وجود علماي بزرگ، اهميت دادن آنها به دروس سطح بوده است.

این استاد حوزه، گفت: برخي از علماي نجف اعتقاد داشتند، اگر كسي مكاسب و رسائل را خوب بفهمد، مي‌تواند به درجه اجتهاد برسد زیرا دروس سطح، مقدمه خارج است.

وي ضمن اشاره به این که علم آموزی مفيد بايد همراه با عمل باشد، افزود: درس مقدمه عمل است؛ به خصوص دروس اسلامي و انساني كه بيشتر با اخلاق، عمل و سازندگي در جامعه براي پيشرفت و تعالي انسان عجين شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین علمی اردبیلی گفت: اگر اين دروس را صرفاً اصل بدانيم، همانند برخي از دروسي كه در دانشگاه ها يا در خارج كشور خوانده مي شود، هيچ فايده و ثمره اي ندارد.

وي پرداختن به علوم فلسفي در مراكز علوم ديني را مهم ارزيابي كرد و اظهار داشت: فلسفه في نفسه يك علم يا هنر مفيد است و في غيره هم فايده دارد.

استاد خارج حوزه علميه خراسان افزود: اگر بخواهيم در دنياي امروز به مكاتب متعدد فكري و ضد اسلامي، پاسخ‌گوئيم، مي بايست استدلاهايمان زير بناي فلسفي داشته باشد.

وي ، رابطه استاد و شاگرد را عامل مهمي در پيشرفت تحصيلي دانش پژوه به ويژه طلاب علوم ديني، دانست و با اشاره به اين كه گرفتاري هاي فراوان زندگي امروزي عاملي در جهت عدم ارتباط مؤثر اساتيد و شاگرد مي باشد، اظهار داشت: شايسته است اساتيد نسبت به اين مهم اهتمام بيشتري داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha